Saturday, January 26, 2013

What can I do to keep my account secure? | Facebook Help Center

 Tadi aku nak login kat akaun FB aku...konon2 nak posting la blog2 aku....tapi tetiba FB detect akaun aku dah 'phishing' kene suspended!!!. Pehh!! Panas..!! Sapa la yang punyer angkara nie...

  Tapi aku follow jer guideline yang FB bg...tadaa..!! Akaun aku boleh guna balik dlm masa 3 minit..!! Hah..hah...lega....xyah la nak email2 kat FB lg..nak apply untuk 'enable' kan akaun....

  Dalam masa yang sama...aku selidik la sikit2 ape yang x kene ngan akaun aku nie....ada satu message dari "A**N M**A**IA" telah melakukan 'spam' dan 'phishing' message kepada lebih dari 200 orang termasuklah aku sekali.....mangkok betol..!! Nyusahkan orang jer...

  Tak citer banyak....aku 'send' la repot kat FB..dia nie la 'spammer' yang sepatutnyer disingkirkan dan disekat oleh FB....hah..!! puas hati aku..!! Dah tu...aku 'delete' sume skali 'message' 'conversation' yang dia hantar tu...hah..padan muka..!! Jangan suka ati m** b*p*k ko jer nak spam2 kat orang..!!

  Kalau korang ada terima mana2 'inbox message' yang korang tak kenal dan x suka yang melibatkan ramai pengguna2 FB termasuk bukan dikalangan rakan2 FB korang jugak, pertama sekali..baca suma message tu dari awal hingga akhir. 'Take note' mana2 isi penting seperti cara2 untuk 'remove' kan mesej tu atau 'delete' mesej tersebut. INGAT..!! Jangan sekali2 'reply' mesej tersebut kerana ia juga akan menjadikan anda seorang 'spammer' bilamana korang 'reply to all' mesej tu.

 Lepas tu, korang boleh klik kat simbol "ACTION" sebelah kanan, klik 'MARK REPORT/SPAM', anto repot kat FB menyatakan message nie adalah 'spam'. Kemudian, korang klik lg kat "ACTION" td, pilih 'LEAVE CONVERSATION', pastu buat sekali lagi, pilih 'DELETE CONVERSATION'. Dah siap..!! 'Logout' buat seketika, pastu korang boleh login balik seperti biasa.

  Selamat bersosial dengan aman dan tenteram....



What can I do to keep my account secure? | Facebook Help Center:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment

http://www.rankhopper.com